M-am pomenit că am ajuns într-un loc în care toată lumea făcea sex. Am ajuns acolo cu un clic. Erau, de fapt, niște pătrățele cu latura de aproximativ 250 de pixeli, în care se aflau niște bannere de tip flash cu imagini pornografice. În acel moment, pentru prima oară, am conștientizat că există în România un jurnalism de kitsch!
Iată cum îl poți recunoaște:
1. Titlurile nu au legătură cu conținutul.
Într-un fel, e normal ca titlul și descrierea să stârnească curiozitatea. Cu toate acestea, când accesezi articolul, nu există nimic în conținut care să susțină acel titlu.
De exemplu, în titlu apare: Senzațional! Iată ce a apărut pe peretele casei în care a copilărit Denisa Răducu! Îți vor da lacrimile! În conținut e scris doar: Tatăl Denisei a pus un tablou al fiicei sale pe peretele exterior al casei!
Sau: în titlu apare: Îngrozitor! România e în doliu! A murit... Pe pagină, afli că a murit o persoană de 97 de ani, de care nu ai auzit niciodată!
2. Știrile sunt preponderent false.
Există știri false, fabricate 100% de așa-zisul jurnalist. De exemplu, prin 2011 a circulat o glumă macabră, care suna cam așa: Șocant! Președintele Băsescu a suferit un accident mortal! Șoc național! Traian Băsescu este desfigurat după ciocnirea frontală a mașinii prezidențiale cu un alt vehicul aflat în trafic! Imagini în premieră aici! Nu știu ce viruși erau pe link, nu am accesat niciodată niciodată! Însă știrile false în totalitate au dezavantajul că pot fi ușor "dezamorsate", nefiind prea dificil să afli că președintele în exercițiu al României e bine-sănătos.
Așa că "se poartă" știrile în care realitatea se împletește cu minciuna: de exemplu: în titlu scrie: Incredibil! Preotul a clipit în timp ce era dus la groapă! prin capacul transparent al sicriului se vedea cum respiră!, iar în articol afli că i s-au mișcat imperceptibil pleoapele, sub acțiunea gravitației, atunci când sicriul a fost mișcat și că s-a aburit puțin capacul transparent al sicriului, fapt explicat prin formarea gazelor datorate procesului firesc de descompunere. Câteva mii de oameni au văzut cu ochii lor că nu a existat un capac transparent, ci unul opac, care era deja pus... dar câteva sute de mii de oameni vor considera știrea credibilă: unii îngrijorați că omul a fost îngropat de viu, alții convinși că e vorba de o minune!
3. Promovarea se face în mod agresiv sau chiar prin spam
Vei găsi cu siguranță în mail, pe rețelele sociale, printre distribuirile făcute de prieteni, în grupurile pe care le frecventezi, zeci de reclame menite să-ți stârnească curiozitatea. Titlurile vor fi precedate de cuvinte precum: Incredibil! Senzațional! Veste șoc! Uite cum o fost surprinsă vedeta X la mare în stațiunea Y! Oare cum vă mai putea da ochii... și totul pentru a citi un articol format din trei fraze menite să te informeze că vedeta X mânca pizza, deși ținea dietă.
Trebuie să precizez că titlul și articolul au aceeași lungime, pentru a nu da naștere unor ambiguități, pentru a fi ușor de citit și pentru a nu distrage atenția de la reclamele din jur, care au rolul de a aduce venituri.
4. Pagina are un aspect hidos
Articolul este scurt, lizibil și lipsit de relevanță. În jurul lui "dansează" reclame care îți întorc stomacul pe dos: viermii fac reclamă unor produse de detoxifiere, imaginile pornografice te invită la cumpărarea unor produse pentru creșterea calității vieții sexuale... Cel mai probabil, sunt produse care nu pot fi vândute în farmacii, pentru că sunt toxice și nu au niciun efect terapeutic, dar ce mai contează... Important este doar ca proprietarul sit-ului să-și umple buzunarele cu comisioanele obținute în urma vânzărilor.
Ai întâlnit și tu articole scrise de asemenea "jurnaliști"? Cu ce probleme te-ai confruntat? Lasă un comentariu aici sau pe pagina de facebook România de astăzi.
(P.S. Imaginea din prezentare este o captură de ecran dintr-un clip cu rolul de a reduce numărul accidentelor rutiere)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu